24 juli 2013

Motgångar och back on track

Motgång, det är precis vad jag har just nu. Har det riktigt kämpigt med Berta atm, hon har bestämt att man inte får använda innertygeln alls. Hon har väl brunst just nu och det märks i såfall. Hon som aldrig stannar har börjat göra det, utan att ens vara tittig. Stannar på stället och vägrar gå fram, reser sig när hon inte får som hon vill. Suck! Backar på folk ungefär, alltså jobbigt. Jäkla sto-fjant, nu har jag i två dagar försökt jobba med "innertygelsproblemet". Igår red jag på en äng, och plötsligt bara när jag red rakt utan ställning ens, så började hon trycka ut i kanten och stanna och försöka resa sig, men vi fixade det och massa beröm när hon gick fram (stort sett omöjligt när hon sätter den sidan till). Tränade på att rida med så lite innertygel i svängarna som möjligt och bara ytterhjälperna, och det funkade bra. 

Idag red jag i manegen, hon protesterade i ett skede igen och började trycka utåt och hoppa upp, fick henne fram igen (jei!) och så red jag igen utan innertygel igen, i slutet kunde jag galoppera henne på en liten liten liten galoppvolt. Score. Det är sjukt störande att jag inte får använda innertygeln alls just nu? Man måste ju kunna svänga med handen också? Visst man ska använda mycket ytteshjälper och jag försöker, men hon kan göra sig alldeles "döv" för dem. Så lycka till. Antingen har hon en hemsk brunst, eller testar hon mig eller så har hon ont någonstans. Som tur kommer veterinären imorgon.

Jag älskar henne och hon ska verkligen inte ifrån mig någonsin! Blir arg när människor tror att man ska ge upp så lätt, kom igen jag har tagit henne från noll kondition med muskler på tre månader! Och då ska jag liksom tävla 120 klasser eller? Nej verkligen inte. Dejten är speciell, vi backar nu av och kollar hur hon är, tränar mycket. Och har kul ute i skogen, vi behöver en paus nu från allt stressande och pushande.

Bloggen varit nere eftersom jag varit totalt förstörd sedan förra veckoslutet då allt bara gick åt helvete. Visste inte hur jag skulle hantera allt, så behövde space. Men ska se om det funkar nu.

Dejten är min bästa vän som jag gör allt för, skulle vi suga på hoppningen så går vi bara omkring i skogen. Hon är för speciell för att inte ta vara på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar