22 november 2013

ÄNTLIGEN!

Idag var det ju dagen, dagen då vi skulle få veta vad som "spökade" i Dejtens kropp/rygg. Hade börjat ställa in mig på riktigt riktigt lång vila, sådär halvt år för hade blivit sådär 90% säker att hon hade en muskelinflammation som hon ska vila i ett halv år (enligt "nätexperter")

Men vaknade 5 och åkte hela vägen till Kangasala med henne, hoppades bara att det ändå skulle hitta nåt som förklarade hennes beteende som hållit på sen sommaren, men som ingen nånsin hade hittat. Och då ska jag säga att vi har haft veterinären ute ett ANTAL gånger och kollat och det här var femte gången vi åkte till kliniken, så... 

Men veterinären började med att klämma, och "knixa" med kroppen åt olika håll antagligen för att se dess rörlighet och sånt. Han gick igenom noga, klämde, vred och tryckte. Sedan longerade vi i manegen i alla gångarter, även med en slags "gjord" på ryggen för att se om hon blev irriterad utav den. Efter det så hade veterinären en aning om problemet, men vi kollade ännu benen med böjprov för att uteställa att det var där.

Sedan var det röntgen av ryggen och nacken på tur, och ultra av ryggmusklerna. Bilderna var bra, inget konstigt där. Men vid ultran så visade det sig att veterinärens teori höll, en försträckt ryggmuskel. För detta så fick hon shockwave för att "bryta ner den söndriga vävnaden" så att den kan "bygga sig hel" igen. Hon skall ännu få shockwave två gånger till var 3-5:e vecka. Alltså detta betyder 2 månaders vila. Vissa kanske tycker att det är katastrof-länge, men inte jag n'r jag var beredd på typ "aldrig rida mer" eller halv års vila. Så jag är så lättad.

Hon har antagligen haft det här ända sen sommaren, jo överbenet har också gjort ont men tror ryggen har bråkat hela tiden, ingen har bara "hittat det". Men tack Gud så är det nu under kontroll, och äntligen ska jag få min egna underbara och snälla häst tillbaka! Gud vad jag har saknat hennes "riktiga hon". Vissa har bara sagt att hon "trotsar" men som jag visste så är det inte så, en häst gör inte sådär för att bråka utan hon hade ont. Men nu så får prinsessan den tid hon behöver, lyckodag!


Hon fick massor med beröm över hur snäll hon var av alla på kliniken, stolt mamma!

Min bästa vän

2 kommentarer:

  1. Vill bara säja om shockwave. Min förra häst behandkades med det, han hade "sjuka" muskler i korsryggen och samma år hoppade vi 120på tävling :) han blev otroligt rörlig i bakdelen och har aldrig haft några problem efter det. Hoppas det går bra med din häst :)

    SvaraRadera