30 maj 2013

Att se avstånd?

Hej Linnéa! Jag skulle ha en fråga åt dig angående hinder. Jag skall börja hyra en häst nu och jag skall också hoppa den alltid då och då men jag vet inte hur jag skall räkna avståndet mellan hindrerna... Skulle du på något sätt kunna hjälpa mig och berätta hur man kan räkna dem? Jag skulle behöva veta det så att jag kan sedan börja träna. TACK om du is förklara det åt mig!!! p.s. du har en bra blogg!

svar: Okej det här är verkligen inte mi nstarka sida, och är inte bäst på att svara på det här då detta har varit ett sjukt stort problem för mig också. Men det har blivit mycket lättare nu under åren! Första saken man ska göra är öva, öva, öva med bommar! Träna att ta en distans på t.ex. fem galoppsprång, sedan korta upp så att du kan komma på sex, sedan när det funkar så provar du på att länga galoppen och komma med fyra. Bara som expempel.

Sen så är det viktigt att hästen/ponnyn har en bra galopp, en "uppåt" galopp med spänst bak. Då har man "power" att jobba med. Min ponny hade inte en så bra galopp så då hade jag väldigt svårt att få bra avståndspunkt till ett hinder, då han inte hade kraften att t.ex. hoppa av lite närmare som en häst ska kunna göra, utan jag släppte honom hellre för tidigt (...) då han hoppade bättre då, Fyfy, inte bra. Det är viktigt att dom kan hoppa av både nära och långt.

Sen så har jag lärt mig att det finns inget "rätta avstånd" egentligen, så länge det passar hästen/ponnyn och dig så finns det inget rätt och fel. Fine man ska inte hoppa av 3 meter för tidit och tycka det var rätt, men som jag sa en häst ska kunna hoppa av lite för tidigt och lite för sent också. Men det är inte optimalt!

Jag har iallafsll lärt mig massor via att räkna stegen högt för mig själv, lära mig att v åga korta upp dejten före hindren och ta det där extra steget närmare för ett bra språng istället för för långt ifrån, eftersom jag vet att hon har en bra galopp och klarar av att hoppa vaifrån som helst. Svårt att förklara, men med den rätta galoppen så går det oftast bra. Man ska bara våga vänta på att hindret kommer och inte gasa hysteriskt emot och "köra hästen mot hindret". 
En annan bra sak är att titta hur proffsen/andra duktiga rider. Se på deras träningstips på t.ex. youtube (det har jag gjort) och se deras ritter.

P.s Ta hjälp av en duktig tränare, dom ser vad du gör fel/rätt och kan lära dig bättre än jag, haha.

Våga ta risker
 (fråga inte över foten, som tur har det problemet försvunnit!)

Bra galopp och hästen ska tycka det är kul

Räkna stegen högt eller i huvudet, bestäm för att korta eller länga vid behov.

Hellre nära än för långt


Kanske lägger in videon senare på bra övningar och riktigt fails?




1 kommentar:

  1. De här var ett super inlägg ! Mera sånt här :)

    SvaraRadera