05 juni 2013

Bye bye finland

"Linnéa UPPDATERA bloggen!" ojdå ett antal sådana har jag hört på senaste tiden. Men alltså allt har varit väldigt rörigt på senaste tiden. Har läst på inträdesprov hit och dit, tränat ,ridit plus när jag har hunnit så har jag njutit av sommarvädret så har inte velat sitta vid datorn egentligen alls, dystert. 



Igår var jag på arcada och gjorde socionom provet, hade verkligen inte förberett mig tillräckligt bra då jag fick kallelse förra veckan! Men det gick verkligen mycket bättre än vad jag trodde, men vadå 250 sökande och 45 slipper in? Haha varför skulle det vara jag? När vissa har hunnit läsa på mycket bättre än jag.

På veckoslutet var jag på en miljon (fyra) studenfester och firade mina kompisar som blev studenter, finisar allihopa! Och alla hade superfina studentfester och god mat, hehe. Jag och Lina var runda som bollar efter allihopa.

Anna, Sonja, Kajsa, Jag, Sara och Lina
Anna, Johanna, Jag, Lina

Dejten har börjat bli bra igen, vi har tagit upp dressyren igen efter en liten break då hennes mungipa hade ett litet sår och jag red mycket med bettlöst och ute i skogen där jag inte kräver så mycket och måste vända och ta i munnen, haha. På måndagen vart hon lite stel efter hennes lilla galopp sträcka under lastningen, men igår på tisdagen var hon sitt gamla vanliga jag. Så jag var säkert orolig i onödan eftersom hon var slö på måndan. Eftersom jag märkte att hon inte hade fått dricka på en hel dag, då hon under natten hade skitit i sin vattenkopp, galen vätskebrist! Hon drack väl fyra stora hinkar med vatten när jag märkte vattensituationen (som tur före ridningen!!!). Men inte konstigt att hon kändes trött, alltså gud. Som tur märkte jag vattenkoppen samma dag! Men hon var rejält uttorkad p.g.a 30 graders hettan. Hemskt...

Igår var hon sig själv igen, hon drack tre klunkar vatten när jag gav henne och var sitt vanliga hon. Pigg i manegen och vi red med dressyrsadeln, hon var rätt bra. Bet fast en aning, men definitivt bättre nu. Hon behöver bara ridas igenom ordentligt ett par dagar så fortsätter man sedan där vi blev.

Idag är det onsdag och idag är det den stora dagen! Jag försvinner från detta land för två veckor och placerar mig i spanien i calahonda (nära malaga) i pojkvännen hus där. Excited! Tiina har stenkoll på Dejten under tiden och det kommer att vara såå bra att hon rider henne nu en period då hon rider henne ruskigt bra.  Mamma ska även hålla koll på henne. Kommer att sakna min lilla fjant så mycket...


Kom igår på en rolig sak med Dejten. Hon är den enda hästen som inte går mig på neverna när hon fjantar omkring. På Habbe kunde jag bli så förbannad när han gjorde något fånigt, men med Dejten så har vi bara roligt! Habbe vrålade jag åt om han gick ur formen för en sekund typ, hehe (inte riktigt) men iallafall nu när Dejten kastar med huvudet någongång eller är allmänt söt så bara skrattar jag. För hon är en sån jäkla personlighet. Detta trodde jag inte om mig själv då jag seriöst har haft världens sämsta nerver, men nu bara fniss. 

Ska visa ett bildbevis. Och ja Dejten har som vana att kasta på huvudet när hon är väldigt ivrig, t.ex. hoppa eller i skogen och det är helt okej för mig, hellre är hon "uppe" och framåt än "nere", lång och framtung. Hon reagerar väldigt starkt på handen också, man får inte alls ta i munnen för hon  är väldigt känslig. Men det ser jag bara som en bra sak, man lär sig rida med sitsen, skänklarna och ytterhanden istället för att sitta och dra med innerhanden.

Väldigt seriös på tävling var det va? Haha nej men vi har bara kul

Jag är downare igen, men ändå bara kul och Dejten också.

Hmm en av hennes moments då det är huvudet upp och full fart! Stackarn hon ser plågad ut <3 en="" f="" font="" go.="" hon="" hur="" liksom="" martingal="" men="" nej="" r="" skulle="" vara="">

Kommer att sakna henne något alldeles förj*vligt, men sen när vi kommer tillbaka är det anmälning till hopptävling och lastträning i massor. Hon är en sån jäkla tönt... Hur kan man älska sin häst så mycket? Och inte för att glömma Tessan som jag saknar så att jag håller på att spricka. När jag kommer hem så ska jag göra en liten visit hos min andra fina häst <3 att="" blir="" bra="" ett="" font="" hem="" hon="" hoppas="" kan="" komma="" om="" r="" s="">





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar