08 januari 2013

Årsresumé - 2012

Januari-April
Tankarna på att sälja Happy snurrade kring i huvudet, velade fram och tillbaka hela tiden sälja-inte sälja. Jag hade bestämt mig 100% för den rätta hästen. Provred t.o.m. den finisen, men slutade med att jag ändå gjorde beslutet att Happy stannar hos mig. Var alldeles knäpp, festade, festade och drack alldeles för mycket. Skolan sket sig p.g.a. allt det här och ridningen blev åsidosatt.



Jag var galet ledsen p.g.a. ja sjukdomen och den fick mig att ligga och gråta av smärta väldigt ofta, visade det på bloggen och fick mycket stöd av läsarna.

Skola var det mycket av vinter/våren i samband med skrivningar o.s.v. Abikryssning var vi också på och det var väl sådär, alltså dagen i sig var sjukt kul men kvällen så tråkig. Somnade kl.23 med Kajsa haha!


Maj- Augusti

Hände inte mycket förrän i maj då jag åkte omkring och provade hästar lite här och där, vissa trevliga vissa mindre trevliga. Fastnade för hästen Laku, men blev inget sedan. Ägaren tipsade mig om Tess, vi åkte och kollade och wow aldrig känt ett sådant samspel tidigare!



1.6.2012 åkte Happy iväg, han blev såld på en vecka efter att annonsen var utsatt, som jag skrev hemma hos S med tårarna rinnandes. Den dagen glömmer jag aldrig. Jag stod inne i boxen och gömde ansiktet i hans päls och grät, alla såg det och alla visste. Han var så söt gullet, tittade på mig och fattade inget, bara åt lugnt hans hö och buffade på mig. När nya ägaren kom grät jag ännu mera, men skärpte mig och lastade honom för sista gången. Stängde dörren och öppnade inte igen, kunde inte, han var inte min längre.



Samma dag som Happy stack, rakt efter satte jag mig i bilen för att provrida Tess en andra gång. Det lättade verkligen på smärtan minns jag, att genast kunna se framåt. Provridningen gick bra vi hoppade på laakso, minns att vi hoppade kombination på 120, gången före det hade vi hoppat 130. Wow vilken självförtroende häst! 5.6 fick jag meddelandet att vårt bud på Tess var accepterat.




13.6.2012 kom Tess hem till wikner, och före det var vi på vermo. Var så glad den dagen minns jag, var så stolt över min nya stjärna som jag visste jag skulle ha framgång med.


Dagen hon kom

Var på resa i spanien med S för planerade 10 dagar, som blev längre då vårat flygbolag gick i konkurs så vi måste stanna där några dagar extra, haha! Inget problem för mig liksom!





Våra första tävlingar var 1.8.2012 i gumböle, 80 och 90 cm. Gick sjukt bra! 80 cm så stannade hon på sista hindret som var en vattenfylld vattengrav (inte matta) och var alldeles oförberedd på det så det sket sig, men i 90 cm så 0/0 och vi ledde klassen tills tredje sista ekipaget så vi blev 2:a! En av mina lyckligaste stunder där.








19.8.2012 mardrömsdagen. Skulle på tävlingar vår andra regionala start och Tess hade varit lite oren i början av veckan men skötaren kände henne och berättade att man gott kan fara ändå i slutet av veckan om hon är i skick, för hon har "gjort så förr". Kommer fram känner att det inte är rätt, visar henne för veterinären och han ser ledsen på mig och säger "tycker synd om dig men denna häst kommer aldrig att tävla mer". Jag gick i chock, lämnade över tyglarna till min kompis och gick ut bakom tävlingsplatsen satt mig med mina tävlingskläder och grät, trodde inte på det själv.

Oktober

9.10 och 16.10 provred jag en underbar häst som jag verkligen gillade, men pappa bestämmer så blev inget med den.



November- December

Under denna tid hände inte mycket, jo jag började gymma och började må så bra, var väldigt väldigt lycklig. Livet snurrade på på ett mycket lättare och effektivare sätt. Hästar hände det inget med, Tess bodde i Karis och fick superskötsel där och vi hälsade på då och då.



23.12 var en hemsk dag, en dag jag inte glömmer men inte mer om det.



Januari (2013) 

Hör ju inte till 2012, men ändå. Här börjar nu först bollen komma i rullning ordentligt. Tess har flyttat till en kvinna som ska föla med henne och hon ska ha henne på leasing tills 2014. Säljas? Nej, Pappa vill inte, och jag vill inte heller, hon är vår.♥

Ny häst? Ja har ett projekt på gång, en stor häst mankhöjd hela 180 cm! Stor, grön men kapacitet för vad som helst, vi får se helt enkelt. Egen häst? På gång, bollen i rullning där med. Kanske tar en projekthäst för detta året samtidigt som vi letar en egen liten perfekt filur för mig. Inget är klart än.



 Love the face, not.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar