09 mars 2013

6-7.3

Ja hur ska man börja? Det här med hästen har varit en mardröms berg och dalbana alltså. Allting har gått från noll till hundra så snabbt. Någon vecka sen var jag typ hundra på att sluta med allt som innebar häst, allt sket sig och slet mitt psyke i tusen bitar. Men sen plötsligt så bara fick jag veta att "ja du ska med Anna till tyskland nästa vecka", ja bara öö okej? Och fixade ledigt från jobbet och så. 

Anna är hon som just nu har Tess, alltså då på leasing för något år för att föla med henne etc. Och Anna har massor av kontakter i Tyskland och har importerat massvis med hästar därifrån, då hennes bekant äger ett stuteri där dom föder upp holsteiner hästar (faktiskt min favorit hästras!). Så ja dit skulle vi för att kolla på en utvald häst till mig, det var ett wildcard kan man säga. Hade aldrig sett henne, bara Anna hade sett mig rida och hästen och sagt att "det där är en häst för Linnéa" så vi bestämde oss för att åka och kolla på henne. 

Två dagar i tyskland med övernattning blev det. Vi flög dit onsdag morgon med mellanlandning i köpenhamn, resan gick sjukt snabbt. Poff var vi framme i tyskland med +11 grader. Vi åkte rakt hem till stuteriet med Ellu som ägaren hette, genast vi var framme så gick vi ut i stallet med över 70 hästar. Var i himlen, massor fina holsteiners och massa söta föl, hingstar och allt. Började med att rida en häst (minns inte namnet) grön var den, men fin den också. Det var mest för att jag skulle vänja mig och rida lite före jag satt upp på min häst som är känslig som vad. Efter det fick jag göra i ordning Dejten som var så snäll så, och sedan sitta upp. Shit! Visste att hon skulle vara känslig, men hade inte insett hur mycket. Men man vande sig, bara vara lugn, inte ta i munnen, lätta långsamt, berömma mycket. Hoppade henne, och det var underbart. Hon är så lätt i handen liksom, jovisst hon är het, men inte stark alls. Perfekt. Jag var alldeles till mig efteråt, vi alla var överens hon var min häst. 

Anna


Första hästen


Dejten

Dejten eller Up to Date som hon heter är ett holsteiner sto född 2004. Hon har fölat två gånger då hon ha bra stam, och har därför inte tävlat på något år, men har före det tävlat upp till 120 som 6-7 åring och har kapacitet för mera. Hon är egentligen inte till salu, men de tyckte jag skulle prova henne då de tyckte hon kunde passa mig. Och det gjorde hon! Hon behöver bygga massor med muskler och kondition, då hon rätt nyss blivit igångsatt, så det är inget färdigt tävlingspaket jag köper mig. Nej mycket, jobb och träning. Men kan ärligt säga att jag inte tror jag suttit på en häst med sånhär kapacitet förut.








Efter Dejten, så löslongerade vi ett par supersnygga hingstar, och efter det bar vi av mot ett annat stall där vi skulle prova ridskolehästar för Husös ridskola. Några passande hittade vi efter lite provande. Efter detta var klockan mycket och vi höll på att dö i hunger, så vi hämtade pizza. Sjukt gott!







När vi kom hem så fick vi höra att ett av stona hade fölat, så vi kollade fölet som fortfarande låg ner, söten! Jag har aldrig gillat föl sådär massor, men de är så söta. Det som verkligen sved var när jag såg ett föl med sin mamma och såg att dess öga såg annorlunda ut så jag frågade vad det var, och de berättade att den hade fötts med ett ögonfel som inte går att ordna så den stackars bebishästen bara några dagar gammal skall avlivas. Världen är så hemsk, tänkte på stoet som stod där och diade sitt föl. Fyfan alltså...

Nästa morgon så vaknade jag redan klockan fyra för att jag tänkte på Dejten, haha (barnslig?) och väntade på att alla andra skulle vakna så att jag skulle komma ut i stallet och göra morgonstall med Ellu och Anna. Gjorde det typ runt halv 7 eller något. Matade de super dräktiga stona, min häst, annas häst och några andra. Sedan red jag Dejten igen, hoppade oxer och hon var sjukt på och så mycket bättre redan i jämförelse med onsdagen fastän hon var underbar då också. 




Dräktiga ston

Efter Dejten, så löshoppade vi en av hingstarna och löslongerade någon och red någon unghäst. Sedan så började vi redan få bråttom iväg till flyget, så det var snabbt att packa ihop och sedan in i bilen och emot flygfältet, med ett stopp på vägen i en hästaffär, dä jag köpte en lädergrimma och två par röda benlindor.

Det var en sjukt trött tjej som reste hem i flyget, slocknade i stort sett efter typ ingen nattsömn. Och när jag kom hem så drog jag ut och sprang en runda, skönt!



Gosh, en ponnyhingst jag totalt föll för!


6 kommentarer:

  1. Är Dejten nu din häst? Eller liksom skall ni köpa den? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj va najs!!! Grattis massor! Denhär gången lyckas du säkert, du har gått igenom så mycket skit så nu är det din tur och skratta och le och att ditt liv lyser!

      Radera
  2. I'm soooo happy for u babyyyy ♡ ★

    SvaraRadera