06 april 2012

giraffponny

Alltså ja, har inte riktigt hunnit blogga nu dom senaste dagarna men tar alltibg upp nu i ett och samma inlägg.

På onsdagen så skulle han bara röras på superlätt eller inte alls ebligt massören så tog but honom på en halcvtimmes skrittur ut i skogen för hand. Inte en så bra idé med tanke på att Happy har noll respekt från marken. Han puffar, skuffar, sliter och rymmer. Men det gick bättre än jag trodde, två gånger försökte han rusa förbi mig och slita sig loss genom att hoppa upp i luften och slänga med huvudet. Funkade inte. Efter hans show så tillrättavisade jag honom genom att backa honom och det funkade riktigt bra! 

Efter att jag gått med honom en stund i skogen så gick jag liksom sidlänges med honom och höll tyglarna som om jag skulle sitta på honom för att få honom att arbeta lite och att söka en bra form, han lyssnade riktigt bra så där var jag nöjd.

Efter skogen så märkte jag att han hade massor av överloppsenergi så jag släppte honom lös på övreplanen där han sprang omkring med luft huvud och svans och superfint steg, var så stolt över min fina ponny! wow vad han kan när han vill, fjanten min.

På torsdagen så åkte jag dit i hopp om att kunna rida ute på planen men nej det gick inte. Vi har liksom någonslags specialplan med nåt uppvärmingssystem för underlaget så man kan inte rida på den om den är frusen eller nåt, förstår inte helt men anyway. Så red i manegen där han var en mardröm! Han var stel, vägrade röra sig fram ordentligt, vägrade bära sig, vägrade lyda och att göra rätt. Byten som är lätta för honom gick inte alls, försökte 5 gånger utan resultat. Nuförtiden kan han byten somk rinnande vatten typ men nu bara NEJ. Jag blev galen och bestämde mig för att ge upp och rida ut. Han mådde inte bra och det märktes och orkade inte bli sur på honom för det så... 

Men Matilda fick några gosiga bilder tagna på fjanten, kolla in!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar