20 april 2012

Önskeinlägg 2/ Första månaderna med Happy

Hmm första månaderna var lite blandade känslor. I början gick allt VÄLDIGT bra och jag var så glad över att han inte höll på som när jag provade honom, alltså bet fast och stack iväg och bockade.

I början var han het och jag måste rida honom med ett pessoa bett (rekommendation från de dåvarande ägarna), alltså när jag hade honom under min provmånad. Dressyr kunde jag inte rida alls ordentligt, och jag var väldigt snäll till honom ville liksom bygga upp ett förtroende som visade att jag var en snäll människa. Jag berömde massor o.s.v.

första dagen

I hoppningen var han ett fynd enligt tränarna, han har fått fina lovord från bl.a. Robbie Pettersson etc. Han var het och drog på som tusan och hittade alla avsprång själv (nu förtiden svårare för oss)

  Vi hade vår första tävling den 7.3.2010 där vi hoppade en 60 cm och en 80 cm. Clearround 60 cm ofc = rosett plus en tredje placering i vår första riktiga klass, alltså 80 cm:ern. Jag var så glad!


Veckoslutet efter det tävlade vi igen, och då började problemen. Han började stanna på hinder och var allmänt jobbig. Det blev en LÅNG process som fortsatt hela säsongen 2010 och jag övergick därför till dressyr. Jag gav upp. ( Men allt löste sig sommaren 2011, stannar inte mer etc.)

Efter ett tag fick vi en svacka. Happy började testa mig. Han stack varenda dag med mig i manegen, rusade som en galning och bockade. Jag var rent sagt livrädd. Vet inte hur många gånger jag grät ensam i manegen för jag trodde typ att Happy bråkade med mig och allt kändes så otacksamt. Fattade senare att han var uttråkad att bara gå i manegen. När vi kunde börja rida ute på våren slutade allt och det har aldrig upprepats. 

På hösten 2010 startade vi våran första dressyrtävling, konstigt nog ett LättB program (K.n Special). Var så nervös, hade aldrig tävlat dressyr förr. Men han överraskade mig med att dra hem ett resultat på 59,6% och typ första inte placerade utav 30-40 startande. Jag var i chock, det var då jag öppnade ögonen för hans dressyrtalang. Och då började ett helt nytt "liv" för oss två.





(c) Katariina Kavenius

Efter det första året har allt flytit på rätt så bra. Men nu har jag varit inne i en rejäl svacka med honom, hela vintern faktiskt. Eller det känns som att den aldrig slutade efter att han var sjuk från november 2010- mars 2011. Han blev en annan häst att rida efter det, och svår att förstå sig på. Och har sen dess inte fått riktigt de samma känslorna som jag hade förr med honom. Nu börjar det lösa sig lite, och jag tror allt blir bättre bara det blir sommar och han friskförklaras helt och hållet (ryggen).  


Men förra tävlingssäsongen gick rätt bra ändå. 14 tävlingar, 13 placeringar. Och vår senaste regionala lätt B så fick vi ändå 62% så det är jag väldigt nöjd över, det var ändå vår andra regionala start så 2012 HERE WE COME!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar