13 september 2012

Era 13.9.2012

Hoppning på Era stod på schemat, hon hade vilat dagen före och det märkte jag genast jag satt upp, alldeles annorlunda än vanligt, stelare och skänkeldövare. Menmen, uppvärmnngen gick rätt bra, mycket skuffa baken ut istället för in då hon gärna kastar in den. Men ja mycket volter, ser till att galoppen rullar o.s.v.

Vi började rulla in på en liten höjd igen, typ 50 cm eller nåt sånt. Och ja jag kan förklara för er nu en gång för alla, Era är 7 år och VÄLDIGT lite hoppad, alltså ja hoppad små höjder men inte mycket alls. Lollu har  väl hoppat henne men tja inte mycket hoppad. Så jag har iallafall börjat ta allt från början för att försäkra mig  att det blir rätt och att vi lyckas och att hon tycker det är kul. Och tycker det gått RIKTIGT bra nu iallafall. Vi tar det steg för steg och går framåt alltid när det känns rätt.

Okej men vidare, hon rullade på riktig bra över de små hindren, och med mycket bättre teknik än förra gången, ryggen var med riktigt bra idag och jag litar på henne. Vågade testa nångång att ta henne lite längre ifrån och då hoppade hon SJUKT bra, vilket självförtroende denna hästen har alltså! Men ja idag vågade vi lyfta upp det till "hela" 70 cms hinder, och det är framgång för henne då vi förra gången höll oss på 40 cm typ, haha! Men vi provade på lite allt möjligt idag nån port och sedan vattenmattshinder igen men denna gång närmare 70 cm och hon var så modig och snäll. 

Men ja, ju högre de blev desto bättre blev hoppen och hon kändes som om hon tyckte det var kul och ville hoppa, var underbart att känna!



Problemet idag var bara att vi hade riktiga problem med att få rätt galopp?! Det har jag vetat att hon har haft svårt med tidigare, men det har inte hänt med mig tidigare. Men antar att jag gjorde för stort nummer av det, för genast jag inte tänkte på galoppen så blev det rätt, suck.

Men supersuper Era hästen och nästa vecka igen hoppning då, och sen när det kommer nån liten tävling så kunde man starta där sen när tiden är inne... Det är roligt hur mycket jag vågar lita på Era i hoppningen, hon stannar aldrig och är så schysst på alla vis. Riktigt bra kommer detta att bli! ♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar