14 juni 2012

Första passet med Tess

Väckning kl. 6 och iväg mot stallet kl.7. Kom upp på ryggen där före 8 tror ja och red lite över en timme. Tess var lite stel och ville verkligen inte samarbeta med formen, men det är ingen nyhet för mig då jag vet hennes historia bakom dressyren också. Men det störde mig inte så mycket egentligen, vackert var det inte men hästen skulle motioneras, that's it. Tess var väldit snäll och duktig i alla situationer, försökte inte dra iväg en enda gång som jag hade lite väntat första dagen utan va lugn som en filbunke (eller vad det heter).

Det jag "jobbade" mest på var att ha en lugn trav och att få en bra känsla i munnen, vilket blev bättre på slutet. Hon började släppa lite där framme och emellanåt fick jag riktiga AHA- upplevelser, speciellt när jag släppte innertygeln och började använda sitsen riktigt ordentligt. Då liksom slappnade hon av och började sänka huvudet, inte nära heller någon rund form men mest slappnade av och släppte bettet. Då fick hon massor med beröm.


Idag blev det inte mycket galopp, för jag ville att traven skulle funka mågotlunda före några större galopträningar, men fick prova på det ända och körde nåt litet byte, fint gick det såklart.

Är riktigt nöjd över dagen, inget hemskt hände (hehe) och Tess var riktigt nöjd och glad när hon blev duschad, betade gräs och fick sitt fönster öppnat. Hon stod med huvudet utanför fönstret och såg dum ut, sötisen!

Provade ju en ny sadel idag btw, en riktigt trevlig en och jag kom inte ens på att jag hade en annan än jag brukar så det är väl positivt, men imorgon ska jag prova en annan, en antarés som jag har känslan av att är bättre... Men tyvärr BRUN!



Bilder kommer senare, antagligen där vi ser alldeles hemska ut på, haha.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar