23 juni 2012

VADÅ ONORMAL?

Har tånkt på en grej ett tag, efter Linn Olssons gästinlägg om "annorlunda människor". Fastnade för hur människan skrev om människor som har AD/HD, autism o.s.v. Vadå onormala? Vadå annorlunda? Varför annorlunda för att man har nåt smått?

Jag kan själv säga att jag har själv AD/HD och jag kan inte bry mig mindre, verkligen inte alls. Inget jag typ någonsin ens har lagt en tanke vid. det är bara en diagnos som en människa har skrivit ut, ett utlåtande liksom. Det är det enda det betyder för mig. Jag har aldrig sett mig som annorlunda, ALDRIG! 

Men sen ser jag hur andra ser på det, som om man är en freak om man har nåt sånt, liksom som en psykiskt sjuk människa. SAY WUT? Jag psyko? Öhm nej? Ingen har någonsin trott på mig när jag har berättat att jag har AD/HD, det bevisar ATT MÄNNISKOR MED EN DIAGNOS kan vara "normala", man behöver ingen särbehandling. Men nej man blir lätt stämplad, som konstig. Så sjukt, då det aldrig har funnits nåt sånt i min värld.


Jag kan ärligt säga att jag är GLAD att jag har AD/HD det är min personlighet, det har bidragit med det att jag är energisk och en väldigt glad person till sättet. Det är JAG och jag ÄLSKAR det. 

Tja negativa sidor finns det om man börjar analysera det, men det är inget som skulle göra mig på nåt sätt annorlunda? Jodå människor med AD/HD kan lättare bli deprimerade och ångestfyllda och det märker jag på mig själv lätt. Jag kan bli sjukt deprimerad emellanåt och ångesten kan vara riktigt olidlig när den kommer. Men det är korta "anfall" alltid. Men vem är inte deppig? Vem har inte ångest nångång?

STÄMPLA INTE FOLK! De är ofta riktigt riktigt trevliga människor bara man lär känna dem. 

Ja jag har AD/HD jag är hyperaktiv, jag har svårt att koncentrera mig och har svårt att få saker gjorda. SHIT what a psycho. Yep, nerå jag är bara lilla jag alldeles vanlig.



2 kommentarer:

  1. tycker samma sak! Men vitsikkäät de dä föttena i bakgrunden!! :D

    SvaraRadera
  2. Det finns människor som lider väldigt mycket av sin adhd och barn/vuxna som har väldigt grova symptom. Om du tycker att de med adhd inte bör särbehandlas, tycker du då också att de inte skall få extra stöd eller förståelse i skolan, eller extra hjälp hemma??? För vissa kan dessa korta perioder av depression och angst leda till allvarliga saker som tex drogproblem, ätstörningar, alkoholism och döden! Tycker att dessa är ganska så allvarliga problem, som i och för sig vem som helst kan få, men enligt dig själv de med adhd har större sannolikhet till... Tycker att man inte skall tänka bara på sig själv, och komma ihåg att somliga människor kanske lider väldigt mycket av just adhd. Inget illa menat, ville bara väcka en tanke;).

    Ganska starka åsikter har du i varje fall;).

    Kram
    Sofia

    SvaraRadera