22 juni 2012

Varför just hon?

Man kan ju undra varför just det blev stora Tess? 
Kollade även på andra fina, 4 stycken andra checkade vi. Men njaa. 
Det var något med den här stora hästen.

Hade som sagt provat 4 stycken andra. Vissa mer trevliga, vissa mindre. Men det fanns alltid något som inte platsade på något vis. Hästen var "för gammal", hästen var för slö och hästen var för het. Det är inte många jag vet, men nångång behövs det inte på nåt sätt. När det klickar gör det det. Jag trodde verkligen att det var Laku jag ville ha. Och ja jag gillar honom fortfarande, men där fanns ett sånt jäkla arbete för mig att göra bara för att inte flyga av varenda gång vi hoppat. Det blev en fara för både mig och hästen. Jag blev rätt nere när det visade sig att Laku inte skulle komma till mig. Men hade lite hopp eftersom hon som ägde Laku tipsade oss om en häst som kanske skulle passa mig hos Tomas Kiviranta.

Men det blev väl där tror jag, men hittade sedan en annons på nätet om Tess som påminde mig att ja juste den hästen fanns ju, så vi åkte och kollade på den.



Min första reaktion när jag såg hästen var "Mamma det där är väl inte hon?! Den är SJUKT stor!". Men jappjapp det var hon. Jag såg Tomas rida och hoppa henne och började gilla henne, men var realistisk för jag vet att han är proffs och en man, och vad är jag? En tjej på 163 cm som nyss övergått från ponny.

Men Tomas hoppade henne uppåt från 80-140 cm i samma lugna tempo och jag var imponerad vilken häst. Men jag kan säga att jag var livrädd när jag väl skulle upp på "jätten".


Det första hon gjorde med mig var att börja gå framåt och jag fattade inte hur jag skulle bromsa hennem hon gick bara fortare ju mer jag "drog". Men Tomas hjälpte mig med markarbetet och så fattade jag allt, SLÄPP! Då stannade hon, hon är så smart.

Alla gångarter gick vi igenom och hon var väldigt fin och genomriden efter honom, så vi bestämde vi oss för att hoppa. Började på typ 80-90 cm och det gick FÖRVÅNSVÄRT bra! Alla andra hästar man testat blev heta på hindren och var svåra att kontrollera. Men Tess var så lugn, likadan som i uppvärmingen. Okej, efter hindret kunde hon dra lite om jag började dra henne i munnen för att sakta ner, men GENAST jag släppte så saktade hon av. Och hon kollade även alla avstånd själv till hindret, behövde bara stå i fältsits och hon skötte resten.


Det var detta som nog gjorde henne till "min häst". Jag behöver en häst som lär mig inte tvärtom. Det som gjorde att det blev hon var det att jag kunde lita på henne, på ett sådant sätt jag ALDRIG har kunnat lita på en häst tidigare. Hon bara hoppade, och var snäll mot mig så länge jag var snäll mot henne. Och det har redan lärt mig massor inom ridningen tillsammans med Tess. Ge så får du massor tillbaka.

Visst, pappa funderade på Tess storlek om hon skulle bli för svår. Men vi testade pånytt ute på Laaksos stora bana och inget hände alls, lika snäll som alltid. 

13.6.2012 blev hon min ♥


Älskar verkligen henne ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar