15 juni 2012

Tess ridpass nummer 2

Är så glad just nu! Ni skulle bara veta! Alltså shit vilken häst jag har!

Var ju då och rida där efter 8 och tog henne till uteplanen, var lite skeptisk om hon skulle bli rädd eller nåt för vi har massor med traktorer som kör omkring på gården hela tiden, men hon brydde sig nästan inte alls, det enda hon gjorde var att hon ökade farten en gång på ena långsidan haha.

Men ja to the point. I början var hon motvillig som igår eller liksom sådär att "nej du rider inte mej på det sättet!" och vägrade mjukna, men jag bara liksom lockade det fram ur henne. Hon fick trava på långa tyglar ett tag med låååååååååång hals (Tomas rekommdendation) och sträcka på sig ordentligt och man märkte att hon var van vid det. Efter ett tag tog jag tyglarna och började jobba på en stor volt. I början gick det sådär njaa helt okej men sen plötligt så WOW så hittade jag en "knapp". Jag släppte riktigt med innertygeln, tog stöd på ytter- och "överanvände sitsen" och vad hände? HON BÖRJADE FUNKA och huvudet kom ner och hon började gå rund! JA BARA what?

Det här var inte så att hon gick resten av passet så men alltid små stunder så fick vi till det riktigt bra och på slutet så kunde jag trava av henne i en rund och låg form i lätt trav. 


Jag är SÅ NÖJD, varenda lilla framsteg gör mig så lycklig och det var ett megastor skillnad från gårdagens träning jämfört med idag. Tess fick såååå mycket beröm och fick som belöning trava på helt lång tygel och sedan fick hon gå ut i skogen och skritta av sig. Och förstås bli duschade och beta lite gott gräs.

Det är intressant hur olika hästar kan vara. Happy kunde jag liksom kräva att han går i form för han var så lätt med det, men med Tess så måste man riktigt gräva fram det och prova sig fram, och det är rätt kul :)

Hon är så duktig min tjej ♥! 





1 kommentar:

  1. när får tess en egne under rubrik sån som happy också har ? :) :)

    SvaraRadera