15 maj 2012

Underbara FJANT

Var i skolan där runt 1-4 och var så trött och sjuk att usch! Läraren ville typ skicka hem mig men orkar inte ta några frånvaron så ja jag stannade.

När jag kom hem så gjorde jag lite skolarbete som var helt okej faktiskt (Oj vad duktig jag har blivit?!) .
På tal om duktig så har jag även bestämt mig att helt sluta röka! Shit, men japp det ska gå det är så onödigt och  man trivs inte ens bra med det? 

Anyway, var på stallet där runt halv 7 och skötte honom bra och noggrant igen som man MÅSTE vid sommartiderna då den där fjanten ruller sig själv TOTALT lerig varje dag.


Tog sedan på sadeln och ut i skogen och busa, och jaa herregud bus blev det... Först travade jag fram och tillbaka på samma väg och hade en riktigt bra och energisk trav och en riktigt bra form. Tränade lite skänkelvikningar på vägen och att öka traven, gick väääldigt bra!


Sedan travade jag lite med Matilda, gjorde inget speciellt typ busade lite. Och efter det så red jag ner på åkern med vildponnyn... Det första han gör är att han kör ner huvudet mellan benen och bockar tre gånger IGEN? Men den här gången hade jag riktigt bra kontroll över det så jag bara drog upp huvudet och gasade på ännu mera.


Jag tror att bockningarna var glädjesprång men är rädd att tänk om han har ont igen? Då betedde han sig JUST på detta viset. Men annors verkar han alldeles frisk? Jag fattar inte, just my luck anyway om det skulle vara så. Alla ods är emot mig.


Men resten av turen gick galant, vi galopperade mycket på åkern FORT för att han skulle få sträcka ut och det uppskattade han verkligen. Sedan travade vi och galopperade lite omkring på sandvägarna efter det, och han var riktigt fin. Backade även lite i backar för att träna upp ryggmusklerna och han backade RIKTIGT fint. Fast han vanligtvis vill backa snett i backar.


Efter det så hade han fortfarande energi kvar så jag red honom först en stund på övre planen och det gick jätte bra! Så som belöning så släppte jag honom lös och HERRRREGUUUD sån fart han satt på! 


Från ena sidan av planen till den andra FULL galopp blandat med glada bocksprång och när han travade så wow! Han bara flööög fram med högt huvud och svansen rakt upp, oi vad vacker han var! Var riktigt stolt över min lilla "hingst".


Efter det så noga sköljning av benen med kallt vatten och liniment. 


Japp jag vet att många tycker att jag är mesig med honom just nu. Men må tycka då? Jag har en orsak!
Den här fredagen alá 3 dagar så SKA han gå igenom köpsgranskningen, gör han inte det så ingen ny häst för mig heller. Allt går i kras och j*vligt mycket står på spel. Alla kanske inte fattar då varför jag inte vill klättra de värsta steniga stigarna med honom just nu, för varje lilla skråma är MINUS.


Och nej han är inte sjuk, men är bara nu EXTRA försiktig. Och japp jag är väl även hjärtlös som ska sälja min ponny, helt hur människor vill.


Så innan människor himlar med ögonen tänk efter! I'm just saying.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar