29 november 2011

En fråga

Anonym: inge me saken att göra, men hur mycket kostar wikner i månaden? och hur mycket är det ungefär i månaden att hålla en egen häst?
har du varit på andra stall där det är billigare?
MYCKET tacksam för svar =) "funderar" på att köpa en häst/ponny... (kommer troligen inte hända, men man får drömma?;))

Svar: Wikner kostar väl 630 euro i stallhyra i månaden, vilket jag tycker är helt okej då stallet är superfint, och planen bra etc. Att hålla egen häst kostar lite olika beroende på "hur" man håller hästen. Jag är en prylsamlare och köper massor av grejs till honom hela tiden så det kostar kanske några hundra i månaden? Plus eget foder så det blir kanske runt 40 euro det också och sedan hovlagaren som är någon hundring. Så det kan lätt bli närmare 1000... Men det kan vara mycket simplare, om hästen äter stallets egna mat och om du int köper så mycket saker som jag (kröhöm). JUSTE och sedan då träningslektioner för tränare och tävlingar etc. Men det orkar jag inte ens gå in på!

Och ja jag hade min förra ponny på ett stall där det kostade runt 400 euro i månaden, det var utan manege och det var rätt kritiskt på vintrarna, så rekommenderas inte om du vill träna/tävla ordentligt. Sedan hade jag Happy på ett DYRARE stall före wikner, men där var det rätt sunkigt typ men kostade ändå över 700 euro/mån, galet...

Och ja drömma får man verkligen. Mina föräldrar sa alltid att "du FÅR ALDRIG en häst" men kolla kolla jag skötte mina grejer, visade att jag klarade av det, efter 11 år fick jag en. Sluta aldrig hoppas :) Lycka till :) och undrar vem du är haha!


2 kommentarer:

  1. stallhyran VAR 630.. Men vetu va? DOM HA FAN HÖJT DEN! 700 e. fun... yksärit haa ren fö lite tider att rida på o de ha allti vari under 700e , vafföö ska du dom NU höja???????
    /beeeert

    SvaraRadera
  2. JEPP JAG HÖRDE! EXAKT VI HAR REDAN SÅ INGENSTANS ATT RIDA, OCH NU GÖR DOM DETTA?JO TJNEA JA STICKER

    SvaraRadera